Τετάρτη 22 Οκτωβρίου 2014

Κυριακή 6 Οκτωβρίου 2013

"Ρόμσον-1_Demo #3 (2012)"

Το εξής EP-DEMO συμπεριλαμβάνει διάφορα ακυκλοφόρητα κομμάτια της περιόδου 2009-2012, τρία κομμάτια με στίχους και 3 ορχηστρικά instrumentals:

"Romson-1 - Demo #3 (2012)"


  • 1. Σύναλμα (Εισαγωγή)
  • 2. Στύγα
  • 3. Ο Χρήστης
  • 4. Η Λοβοτομή
  • 5. Πλούς Εν Γαλακτώδη Σπείρα (Έξοδος)
  • 6. Σπεκτροηλιογράφος (Bonus Track)



Στίχοι, ερμηνεία, σύνθεση, παραγωγή, δειγματοληψία, μίξη ήχου, πλήκτρα και ηλ. κιθάρα : 'Ρόμσον-1, εκτός απ' τα 3: παραγωγή Alexkidone κ' 'Ρόμσον-1, επιπλέον φωνητικά Romanticut (Υποψίες), καί 4: επιπλέον φωνητικά TNT (Ορθολογιστές).



Όλα τα κομμάτια ηχογραφήθηκαν απ' το έτος 2011 έως το 2012, εκτός απ' το κομμάτι "Ο Χρήστης" που ηχογραφήθηκε το 2007 και επαναμιξαρίστηκε το 2009.


Mastering: 'Ρόμσον-1_γιά ΥΒ.-Κλειδοκύμβαλον_2012.






Δευτέρα 9 Ιουλίου 2012

Ο Αιώνας Του Εαυτού IV



Σε αυτό το επεισόδιο του ντοκυμαντέρ "Ο Αιώνας Του Εαυτού" εξετάζεται το πως οι "αριστεροί" πολιτικοί τόσο στη Βρετανία όσο και στην Αμερική στράφηκαν στις τεχνικές που ανέπτυξαν οι διαφημιστικές και πολυεθνικές εταιρίες για την ψυχολογία του ανθρώπου, την ικανοποίηση του εσωτερικού εαυτού και τις επιθυμίες του. Πολιτικοί εκατέρωθεν κινημάτων χρησιμοποίησαν τα ίδια "φόκους γκρούπ" που ανακαλύφτηκαν από τους ψυχαναλυτές για την ανάληψη της εξουσίας. Ξεκίνησαν να προσκολλούν τις πολιτικές στις βαθιές επιθυμίες και συναισθήματα των ανθρώπων με τον τρόπο που ο καπιταλισμός αντιστοίχως είχε μάθει να τους προσκολλά στην κατανάλωση συσκευών, υλικών και προϊόντων. Μέσα από αυτήν τη διαδικασία μια νέα κουλτούρα και τεχνοτροπία πολιτικής αναδύθηκε η οποία επέτρεπε στους πολιτικούς να πιστεύουν ότι δημιουργούν μια νέα και βελτιωμένη μορφή της "δημοκρατίας".

Κυριακή 27 Μαΐου 2012

R.o.m.s.o.n. - Πλούς Εν Γαλακτώδη Σπείρα



R.o.m.s.o.n. - Πλούς Εν Γαλακτώδη Σπείρα (Journey Through Galactic Spiral). Παραγωγή, μίξη, σύνθεση: R.o.m.s.o.n. for Hyperbionick Productions 2012 (c).

Πέμπτη 19 Απριλίου 2012

Η Ώρα Της Ευθύνης (Περιβάλλον)


Ένα ακόμη ντοκυμαντέρ για την ανθρώπινη ασυνειδησία και ανευθυνότητα, τον παραλογισμό προς το περιβάλλον και την Φύση και τις μελλοντικές μα καθόλου μακρινές επιπτώσεις των βιομηχανικών κοινωνιών στις κλιματικές μεταβολές του πλανήτη και στην υγεία μας.






«Δύο πράγματα είναι άπειρα, το Σύμπαν και η ανθρώπινη βλακεία, όμως για το πρώτο δεν είμαι σίγουρος». Albert Einstein.

«Εάν αυτός ο κόσμος δημιουργήθηκε από έναν Θεό, δεν θα ήθελα να είμαι αυτός ο Θεός. Η δυστυχία αυτού του κόσμου θα μου ράγιζε την καρδιά». Arthur Schopenhauer.


Δευτέρα 27 Φεβρουαρίου 2012

Fractals (Μορφοκλασματικά Σύνολα)

Σχεδόν ο καθένας μας έχει θαυμάσει κάποιες εικόνες fractals από αυτές που κυκλοφορούν κατά χιλιάδες σε ημερολόγια, περιοδικά, ψυχεδελικά σχέδια κλπ. Η χρήση τους επεκτάθηκε από τη στιγμή που μπήκαν εδώ και είκοσι χρόνια τα computers αφού είναι  σύνθετα σχέδια που δημιουργούνται με τη βοήθεια πολύπλοκων υπολογισμών. Αλλά ενώ οι εικόνες είναι πολύπλοκες, το πρόγραμμα (software) που απαιτείται δεν είναι, αφού η σχεδίαση των εικόνων βασίζεται στην επανάληψη ενός μοτίβου, που σχεδιάζεται με τη βοήθεια μιας συνάρτησης.


Πολλοί άνθρωποι τα βλέπουν δίχως να γνωρίζουν τι είναι αυτές οι φανταστικές έγχρωμες εικόνες και πως δημιουργούνται. Μερικοί έχουν ακούσει πως υπάρχει κάποια σύνδεση τους με ορισμένα φυσικά αντικείμενα δίχως να καταλαβαίνουν καλά ποιά σύνδεση εννοείται.  

Με τον διεθνή όρο φράκταλ (fractal, ελλ. μορφόκλασμα ή μορφοκλασματικό σύνολο) στα Μαθηματικά, τη Φυσική αλλά και σε πολλές επιστήμες ονομάζεται ένα γεωμετρικό σχήμα που επαναλαμβάνεται αυτούσιο σε άπειρο βαθμό μεγέθυνσης, κι έτσι συχνά αναφέρεται σαν "απείρως περίπλοκο". Το φράκταλ παρουσιάζεται ως "μαγική εικόνα" που όσες φορές και να μεγεθυνθεί οποιοδήποτε τμήμα του θα συνεχίζει να παρουσιάζει ένα εξίσου περίπλοκο σχέδιο με μερική ή ολική επανάληψη του αρχικού. Χαρακτηριστικό επομένως των φράκταλ είναι η λεγόμενη αυτο-ομοιότητα (self-similarity) σε κάποιες δομές τους, η οποία εμφανίζεται σε διαφορετικά επίπεδα μεγέθυνσης.

Ο όρος προτάθηκε από τον Μπενουά Μάντελμπροτ (Benoît Mandelbrot) το 1975 και προέρχεται από τη λατινική λέξη fractus, που σημαίνει "σπασμένος", "κατακερματισμένος".

                                    
Τα φράκταλ σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να προκύψουν από τύπο που δηλώνει αριθμητική, μαθηματική ή λογική επαναληπτική διαδικασία ή συνδυασμό αυτών. Η πιο χαρακτηριστική ιδιότητα των φράκταλ είναι ότι είναι γενικά περίπλοκα ως προς τη μορφή τους, δηλαδή εμφανίζουν ανωμαλίες στη μορφή σε σχέση με τα συμβατικά γεωμετρικά σχήματα. Κατά συνέπεια δεν είναι αντικείμενα τα οποία μπορούν να οριστούν με τη βοήθεια της ευκλείδειας γεωμετρίας. Αυτό υποδεικνύεται από το ότι τα φράκταλ, όπως έχει αναφερθεί παραπάνω, έχουν λεπτομέρειες, οι οποίες όμως γίνονται ορατές μόνο μετά από μεγέθυνσή τους σε κάποια κλίμακα.

Για να γίνει αντιληπτός αυτός ο διαχωρισμός των φράκταλ σε σχέση με την ευκλείδεια γεωμετρία, αναφέρουμε ότι, αν μεγεθύνουμε κάποιο αντικείμενο το οποίο μπορεί να οριστεί με την ευκλείδεια γεωμετρία, παραδείγματος χάριν την περιφέρεια μιας έλλειψης, αυτή μετά από αλλεπάλληλες μεγεθύνσεις θα εμφανίζεται απλά ως ευθύγραμμο τμήμα. Η συμβατική ιδέα της καμπυλότητας η οποία αντιπροσωπεύει το αντίστροφο της ακτίνας ενός προσεγγίζοντος κύκλου, δεν μπορεί ωφέλιμα να ισχύσει στα φράκταλ επειδή αυτή εξαφανίζεται κατά τη μεγέθυνση. Αντίθετα, σε ένα φράκταλ, θα εμφανίζονται κατόπιν μεγεθύνσεων λεπτομέρειες που δεν ήταν ορατές σε μικρότερη κλίμακα μεγέθυνσης.
                                 
Φράκταλ απαντώνται και στη φύση, χωρίς όμως να υπάρχει άπειρη λεπτομέρεια στη μεγέθυνση όπως στα φράκταλ που προκύπτουν από μαθηματικές σχέσεις. Ως παραδείγματα φράκταλ στη φύση, αναφέρονται το σχέδιο των νιφάδων του χιονιού (Koch), τα φύλλα των φυτών ή οι διακλαδώσεις των αιμοφόρων αγγείων.


Οι περισσότεροι από μας όταν ακούνε σχέδια ή σχήματα έχουν στο μυαλό τους κάποια ευκλείδεια γεωμετρικά σχήματα. Αλλά τα fractals διαφέρουν από αυτά σε δύο παράγοντες:


1. Οι εικόνες αυτές είναι όμοιες προς εαυτόν. Ετσι αν κοιτάξουμε ένα μικρό τμήμα ενός fractal θα δούμε πως είναι όμοιο με ένα μεγαλύτερο τμήμα. Αν μεγεθύνουμε το μικρό, θα δούμε πως αυτό περιέχει και πάλι όμοια μέρη κ.ο.κ.
2. Οι fractal εικόνες είναι ανεξάρτητες από κλίμακα. Αντίθετα με τα ευκλείδεια σχήματα, δεν έχουν ένα χαρακτηριστικό μέγεθος μέτρησης. 
                                   

Για να κατανοήσουμε καλύτερα την αναγκαιότητα εισαγωγής των φράκταλ αναφέρουμε το εξής παράδειγμα:



Η περίμετρος ενός νησιού εννοείται ότι είναι ορισμένη. Ωστόσο, αν χρησιμοποιήσουμε ακρίβεια ενός μέτρου για να την μετρήσουμε, θα την βρούμε μικρότερη από ότι πραγματικά είναι γιατί δεν θα μπορέσουμε να μετρήσουμε τις κοιλότητες που είναι μικρότερες του ενός μέτρου. Αν μετρήσουμε με ακρίβεια ενός εκατοστού, πάλι θα χάσουμε ορισμένες κοιλότητες. Έτσι καταλήγουμε σε απειροστά μικρή μονάδα μέτρησης και η περίμετρος του νησιού θα γίνει άπειρη. Η επιφάνεια όμως του νησιού, η έκτασή του δηλαδή, είναι ορισμένη. Το παράδοξο αυτό, το οποίο η Ευκλείδεια Γεωμετρία αδυνατεί να εξηγήσει, αντιμετωπίζεται με τα φράκταλ.


Μια μικρή κοινότητα ερευνητών με επικεφαλή το στατιστικό φυσικό Luciano Pietronero του πανεπιστημίου της Ρώμης, υποστηρίζουν ότι οι γαλαξίες σχηματίζουν μια δομή που δεν είναι καθόλου ομαλή: μερικά μέρη τους έχουν πολλή ύλη, άλλα όχι, αλλά η ύλη βρίσκεται στα ίδια μοτίβα, σε μεγάλες και μικρές εκδόσεις, σε οποιαδήποτε κλίμακα κι αν το βλέπουμε. Με άλλα λόγια, ο Κόσμος είναι φράκταλ. 

‘Ενας φράκταλ Κόσμος θα μπορούσε να υπονομεύσει τις πιο βασικές υποθέσεις της κοσμολογίας. Όλες οι παρατηρήσεις που κάνουμε να εξαρτηθούμε σε μεγαλύτερη ή μικρότερη έκταση από την ιδέα ότι ο Κόσμος είναι ομοιογενής, λέει ο David Hogg του πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης, επικεφαλής μιας ομάδας φυσικών που αμφισβητεί την άποψη του Pietronero.

Αυτή η ιδέα ότι η ύλη απλώνεται λίγο πολύ ομοιόμορφα σε όλο τον κόσμο ενσωματώνεται στην κοσμολογική αρχή του Einstein. Ο Einstein το διατύπωσε μετά τη δημοσίευση της Γενικής Θεωρίας της Σχετικότητας, η οποία περιγράφει με ποιό τρόπο η κατανομή της μάζας κάμπτει το χωροχρόνο και δημιουργεί τη βαρύτητα. 


Ο Γάλλος αστροφυσικός Laurent Nottale έχει αναπτύξει μια θεωρία που φέρνει τα φράκταλ σε ένα ολοκληρωτικά νέο επίπεδο. Σαν ερευνητής στο παρατηρητήριο Meudon στο Παρίσι, ο Nottale αποφάσισε να επεκτείνει την αρχή της σχετικότητας του Einstein – στην οποία οι νόμοι της φυσικής παραμένουν οι ίδιοι ανεξάρτητα από την κίνηση ενός παρατηρητή – σε μια θεωρία στην οποία οι νόμοι της φυσικής θα παρέμεναν οι ίδιοι ανεξάρτητα από την κλίμακα στην οποία ο κόσμος παρατηρείται. Διαπίστωσε έτσι ότι ο ελλοχεύων χωροχρόνος μιας τέτοιας θεωρίας θα έπρεπε να είναι φράκταλ.

Στη θεωρία του Nottale, που λέγεται σχετικότητα κλίμακας, ο κρυμμένος φράκταλ χωρόχρονος είναι πιο αξιοπρόσεχτος στον κβαντικό κόσμο. Η κβαντική συμπεριφορά, ισχυρίζεται, μπορεί να γίνει κατανοητή γεωμετρικά – τα σωματίδια κινούνται κατά μήκος φράκταλ τροχιών. Στις δε μεγάλες κλίμακες, το μοντέλο του θα μπορούσε να εξηγήσει ένα φράκταλ μοτίβο των γαλαξιών.

Η βαθύτερη ερώτηση στη φυσική είναι σήμερα πώς να ενοποιήσει πραγματικά το μικρό με το μεγάλο – και όταν έρθει με την ύλη της κλίμακας, τα φράκταλ μπορούν να αποδειχθούν ένα βασικό συστατικό.



Πηγές: Wikipedia & Physics4u.






Πέμπτη 16 Φεβρουαρίου 2012

Το Νερό Ως Χρόνος (Κλεψύδρα)

Οι άνθρωποι γνώριζαν από την αρχαιότητα να μετρούν το κύλισμα του χρόνου με κλεψύδρες και διαδόθηκε η αντίληψη πως ο χρόνος είναι μια ρέουσα πραγματικότητα…



Εφευρέτης της κλεψύδρας θεωρήθηκε ο Ερμής και ο ‘Ηρων ή ο Κτησίβιος την τελειοποίησε, για να ρέει το νερό ισόχρονα, ανάμεσα σε δύο δοχεία. Το κύλισμα των ωρών υποδεικνυόταν με ειδώλια θεοτήτων, επιπλέοντα στο νερό, τα οποία εμφανίζονταν διαδοχικά καθώς η στάθμη του νερού αυξομειωνόταν. ‘Ετσι, η κλεψύδρα έγινε όργανο χρονομέτρησης, με εκροή νερού σε σταθερό πάντοτε χρόνο. Από την ετυμολογία της λέξης κλεψύδρα (ο κλέφτης του ύδατος ή το κλέψιμο του ύδατος) φαίνεται σαν κάποιος να έκλεβε νερό. Σύμφωνα με τις αρχαίες περιγραφές, μια πηγή που το όνομα της ήταν Κλεψύδρα και βρισκόταν στις βραχώδεις πλευρές της Ακρόπολης κοντά στο σπήλαιο του Πανός, έκλεβε, έχανε ένα μέρος των υδάτων της, επειδή το νερό αυτό μεταφερόταν από μια υπόγεια φλέβα, ως το Φάληρο. Η πηγή Κλεψύδρα εφοδίαζε με νερό το υδραυλικό ρολόι που υπήρχε στον πύργο των Αέρηδων, στην αρχαία Αθήνα. Στην κορυφή του πύργου υπήρχαν οχτώ ηλιακά ρολόγια και στο εσωτερικό του υπήρχε –επιπλέον- και ένα υδραυλικό ρολόι, το οποίο χρησίμευε ως υποκατάστατο του ηλιακού ρολογιού, τις ημέρες που ο καιρός ήταν συννεφιασμένος. Η κλεψύδρα ήταν γνωστή στην Αρχαία Αίγυπτο (18η δυναστεία), στην Κίνα (14ος αιώνας π.Χ.), στην Βαβυλώνα (12ος αιώνας π.Χ.) και στην Ελλάδα την εποχή του Θαλή (6ος αιώνας π.Χ.).

…όπως το κορίτσι που παίζει με κλεψύδρα από αστραφτερό χαλκό…
…βυθίζοντας τη στο σώμα του ασημένιου νερού.  Εμπεδοκλής, Περί φύσεως

Μετά, εμφανίστηκαν τα αμμωτά ή αμμομετρικά χρονόμετρα, με λειτουργία παρόμοια με εκείνη της κλεψύδρας, όπου η άμμος αντικατέστησε το νερό. Στην παγκόσμια βιβλιογραφία αναφέρεται κατ’ επανάληψη ότι η επινόηση των αμμοκλεψύδρων αποδίδεται στον Γάλλο μοναχό Luitprand (8ος αιώνας μ.Χ.). Ωστόσο, χιλιάδες χρόνια νωρίτερα στο σουμερικό ποίημα Ατραχάσις (16ος αιώνας π.Χ.) στην Πινακίδα ΙΙΙ, στην στήλη (i) γράφεται:

…άνοιξε του άμμου το ρολόι, το γέμισε
…του είπε «χρειάζεται για τον κατακλυσμό άμμος για νύχτες εφτά».

Η κλεψύδρα εξακολουθεί με την λειτουργία της, να συμβολίζει του χρόνου τα γυρίσματα.

Σοφία Ριζοπούλου: Σχέσεις Νερού, εκδ. Δίαυλος 2006


Τετάρτη 25 Ιανουαρίου 2012

Φόρος Τιμής στην Καταλονία ΙΙ


Αποτέλεσμα ερευνητικής εργασίας από καθηγητές του πανεπιστημίου της Καταλονίας, Joana Conill, Manuel Castells and Àlex Ruiz, το ντοκιμαντέρ εξετάζει την προοπτική για μια βιώσιμη, αποκεντρωμένη οικονομική και κοινωνική δομή που στηρίζεται στην αλληλεγγύη των συμμετεχόντων - στο συσχετισμό τους όχι αποκλειστικά μέσω της κατανάλωσης αγαθών.
Εξετάζεται η δυνατότητα δημιουργίας δικτύων που υπερκεράζουν την υπάρχουσα λογική καταμερισμού εργασίας και που δεν χαρακτηρίζονται από εξατομίκευση και ιεραρχικές δομές. Εναλλακτικές οικονομικές φόρμες και νέες κουλτούρες καθημερινότητας τίθεται στο μικροσκόπιο των ερευνητών.
Μελετάται ο κοινωνικός αντίκτυπος που έχει η οικονομική οργάνωση σε δομές πέρα τις οικονομικές νόρμες της αγοράς. Προτεραιότητα, στη θέση του κέρδους, έχουν αυτή τη φορά άλλου τύπου ανάγκες και επιθυμίες - οι συμμετέχοντες τις κατονομάζουν ως «πραγματικές».
Οι συντελεστές σημειώνουν: «To ντοκιμαντέρ «Φόρος τιμής στην Καταλονία» είναι εργαλείο για έρευνα. Ούτε τελεσίδικο, ούτε ολοκληρωμένο, αλλά μια εργασία σε εξέλιξη. Θέλουμε αυτό το ντοκουμέντο να είναι ανοιχτό σε όλους, εντός και εκτός πανεπιστημιακής κοινότητας, μέσω της άδειας των Creative Commons».

Σάββατο 24 Δεκεμβρίου 2011

Η Πολυδιάστατη Λέξη: Λόγος

Η λέξη λόγος (στα λατινικά ratio), είναι μια μεταβλητή έννοια που χρησιμοποιείται σε διάφορες εκφράσεις, εκφάνσεις και δραστηριότητες του ανθρώπου και όμως παντού έχει μια παρεμφερή σημασία. Η ρίζα της λέξης προέρχεται από την αρχαία Ελλάδα όπου ήταν ταυτόσημη με την διαλεκτική σχέση, η οποία σύμφωνα με το Λεξικό του Ησυχίου ερμηνευόταν τότε ως «ο τα πάντα διοικών λόγος». Ο φιλόσοφος Ηράκλειτος την χρησιμοποιούσε συχνά για να περιγράψει τους νόμους του σύμπαντος, της φύσης, αλλά και της ανθρώπινης σκέψης και ομιλίας. Την λέξη λόγος δανείστηκε αργότερα η επιστήμη των μαθηματικών για να περιγράψει την σχέση ενός αριθμητικού κλάσματος.


Λόγος σημαίνει αναλογία, σχέση μεταξύ αντίρροπων ή διαφορετικών φυσικών δυνάμεων, όπως και την ικανότητα της κρίσης, του ζυγίσματος, την αρμονία και το νόμο που προκύπτει από αυτά.

Ομιλία-Γραφή: Το ανθρώπινο μυαλό είναι γεμάτο από λέξεις. Ο λόγος ως ομιλία υποδηλώνει την κρίση των λέξεων που εκστομίζονται από έναν άνθρωπο. ‘Όταν οι λέξεις περισσεύουν του νοήματος που θέλει να υποδηλώσει κάποιος, τότε δεν υπάρχει λόγος, αλλά αμετροέπεια. Η αρμονία που προκύπτει απο την διαρκή εναλλαγή συμφώνων και φωνηέντων δημιουργεί ένα λόγο.

Σκέψη: Ο λόγος στη σκέψη. Το ανθρώπινο μυαλό είναι γεμάτο από έννοιες, εμπειρίες και πληροφορίες. Η έννοια του λόγου εδώ χρησιμοποιείται για να υποδηλώσει την αντιπαράθεση αυτών των γνώσεων ώστε να προκύψει ένα «γνωσιακό πηλίκο» από αυτό το ζύγισμα των πληροφοριών, ή αλλιώς μια κρίση αυτών. Εξ ου και ο νούς ονομάζεται λογική. Η φιλοσοφία βασίζεται κατ’ εξοχήν στον λόγο. Επίσης δύο συγκρουόμενες αντίθετες απόψεις απο μια φιλονικία μπορούν να παράγουν μια καινούργια άποψη και να οδηγήσουν στην εξέλιξη.

Φυσική-Βιολογία: Ο λόγος ως ερμηνεία των φυσικών δυνάμεων του σύμπαντος μπορεί να διαγνωστεί σε πολλά φυσικά φαινόμενα. 1). Στα χρώματα από τις αναλογίες της πρόσμιξης δύο βασικών π.χ. κόκκινο και κίτρινο συνθέτουν μια πορτοκαλί απόχρωση. Δύο παρατιθέμενα αντίθετα χρώματα δημιουργούν αρμονία. 2). Από την έλξη και σύγκρουση δυο αντιθέτων φορτίων παράγεται ηλεκτρική ενέργεια. 3). Η έλξη και ένωση δυο αντίθετων φύλων συνθέτει και παράγει μια νέα ζωή. 4). Στη Σχετικότητα της ταυτοχρονικότητας που υπάγεται στην Ειδική Θεωρία της Σχετικότητας, δύο γεγονότα που φαίνονται να συμβαίνουν ταυτόχρονα σε έναν παρατηρητή Α, δε θα συμβαίνουν ταυτόχρονα για έναν παρατηρητή Β, εάν ο Β κινείται σε σχέση με τον Α. Ο Αϊνστάιν με τους μετασχηματισμούς του Λόρεντζ, διατύπωσε την Γενικευμένη αρχή της Σχετικότητας, σύμφωνα με την οποία όλοι οι νόμοι της Φύσης (μηχανικής, ηλεκτρομαγνητισμού κ.τ.λ.) είναι αναλλοίωτοι κάτω από τους νέους αυτούς μετασχηματισμούς και (πρέπει να) παίρνουν την ίδια μορφή σε όλα τα αδρανειακά συστήματα. 5). 'Οταν ένα σώμα ασκεί δύναμη αντίθετα σε ένα άλλο π.χ. το πέλμα του ποδιού αντίθετα στο έδαφος, προξενείται ώθηση προς την αντίθετη κατεύθυνση. 6). Σύμφωνα με την ανακάλυψη του γνωστού "Εύρηκα" του Αρχιμήδη, όταν ένα στερεό σώμα μπεί μέσα σε υγρό χάνει τόσο βάρος όσο είναι το βάρος του όγκου του νερού που εκτοπίζει. 7). Αν διαιρέσετε τον θηλυκό αριθμό των μελισσών με εκείνον των αρσενικών σε οποιαδήποτε κυψέλη στον κόσμο θα βρίσκεται πάντα το ίδιο αριθμητικό αποτέλεσμα. 8). Λόγους συναντάμε επίσης σε κάθε σύστημα μετατροπής της ενέργειας όπως στη Θερμοδυναμική, στο μετασχηματισμό των ηλεκτρικών ταλαντώσεων σε ηχητικές και το αντίστροφο, όπως και σε δεκάδες άλλες εφαρμογές της τεχνολογίας. 9). Ο Αλκμαίων, προπομπός του Ιπποκράτη, που πρώτος αναγνώρισε τον εγκέφαλο ως κεντρικό όργανο σύνδεσης των αισθήσεων, και ασχολήθηκε με την φυσιολογία (βιολογία), την ιατρική και την ψυχολογία διατύπωσε αξιοσημείωτες απόψεις για την υγεία όπως: «Η υγεία είναι η ισονομία των δυνάμεων, η συμμετρική ανάμειξη των ποιοτήτων, το υγρό, το ξηρό, το θερμό, το ψυχρό, το πικρό, το γλυκό, το ξινό κ.τ.λ. Η μεμονωμένη κυριαρχία ενός από αυτά δημιουργεί την αρρώστια, η ισοτιμία των αντιθέτων φέρνει αρμονία, ενώ η μοναρχία ενός από αυτά προξενεί ανισορροπία».

Μαθηματικά-Γεωμετρία: Η λέξη λόγος μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε μια εξίσωση. π.χ. 40:60=2:3. Ο λόγος 40 προς 60 ισούται με τον λόγο 2 προς 3. Για να υπάρξει όμως λόγος, δηλαδή νόμος, προϋποθέτεται η ύπαρξη 2 αριθμών και τουλάχιστον μιας μονάδος. Σύμφωνα λοιπόν με την ακολουθία Φιμπονάτσι, του ιταλού Λεονάρντο Πιζάνο, που διδάχτηκε στα ταξίδια του το ινδο-αραβικό αριθμητικό σύστημα απο τους Μαυριτανούς, η οποία έχει συνάφεια με τη χρυσή αναλογία, οι πρώτοι δύο αριθμοί είναι το 0 και το 1, και κάθε επόμενος αριθμός είναι το άθροισμα των δύο προηγούμενων και έχει ως εξής: 0,1,1,2,3,5,8,13,21,34,55,89,144,233,377,610,987,1597,2584,4181,6765,10946... την προκείμενη ακολουθία επίσης συναντάμε στον ελικοειδή και σπειροειδή σχηματισμό κοχυλιών όπως ο ναυτίλος, στα πέταλα των λουλουδιών, στους μεγάλους Ηλίανθους, στον ύπερο της μαργαρίτας, καθώς και στο κουνουπίδι, στο DNA, στο δαχτυλικό αποτύπωμα και σε μεγαλύτερη κλίμακα στους κυκλώνες και σε σπειροειδείς σχηματισμούς γαλαξιών που αποτελούνται απο εκατοντάδες δισεκατομμύρια αστέρων. Η ακολουθία του Λεονάρντο Πιζάνο είναι εφαρμοσμένη σε μουσικά έργα του Μπάχ, του Ντεμπυσσύ, του Μπέλα Μπάρτοκ, του Ξενάκη κ.ά. Η χρυσή τομή φ (προς τιμήν του γλύπτη και αρχιτέκτονα Φειδία) που υπολογίσθηκε απο τον Πυθαγόρα, ορίζεται ως το πηλίκο των θετικών αριθμών α/β όταν ισχύει α/β = α+β/α που ισούται περίπου με 1,618. Με την βοήθεια της χρυσής τομής παράγεται και το σχήμα της Λογαριθμικής Σπείρας. Θεωρείται ότι δίνει αρμονικές αναλογίες και για το λόγο αυτό έχει χρησιμοποιηθεί στην αρχιτεκτονική και τη ζωγραφική, τόσο κατά την αρχαία Ελλάδα όσο και κατά την Αναγέννηση. Ο χρυσός λόγος ήταν γνωστός στους Πυθαγόρειους. Στο μυστικό τους σύμβολο, την Υγιεία (πεντάλφα), ο χρυσός λόγος εμφανίζεται στις πλευρές τους αστεριού. Με βάση το χρυσό λόγο δημιουργήθηκαν πολλά έργα της κλασσικής εποχής, όπως ο Παρθενώνας, και της αναγεννησιακής εποχής, όπως είναι ζωγραφικά έργα του Λεονάρντο ντα Βίντσι αλλά και μεταγενέστερων ζωγράφων όπως του Πητ Μοντριάν και του Νταλί. O χρυσός λόγος εντοπίζεται σε πολλές ανατομικές αναλογίες του ανθρώπινου σώματος, τις οποίες παρατήρησε και κατέγραψε ο Ντα Βίντσι στον βιτρούβιο άντρα, αλλά και στις Αιγυπτιακές Πυραμίδες.  10946/6765=1,61803

Αιτία: Ακόμα και στην καθομιλουμένη διάλεκτο όταν θέλει κάποιος να επεξηγήσει κάτι με αιτιότητα, γίνεται για να ερμηνεύσει τη συνάρτηση που προκάλεσε μια κατάσταση. π.χ. Η αιτία που προκάλεσε «αυτό» (το γεγονός) ήταν εξ’ αιτίας του λόγου του «α» και του «β» παράγοντα κ.τ.λ. κάτι που και στα μαθηματικά έχει αναπτυχθεί εκτενέστερα ως η «Θεωρία των Πιθανοτήτων» ως μέθοδος προσέγγισης ή πρόβλεψης ενός μελλοντικού ενδεχομένου ή γεγονότος.



Ηρακλείτου Αποφθέγματα

Η σοφία είναι ένα μόνο πράγμα: να γνωρίζεις ότι ο ορθός λόγος κυβερνάει τα πάντα μέσα από τις εσωτερικές τους σχέσεις.

‘Οποιον δρόμο κι αν ακολουθήσεις δεν θα βρείς τα όρια της ψυχής, τόσο βαθύς είναι ο λόγος της.

‘Ένα πράγμα που έρχεται σε αντίθεση με τον εαυτό του, ταυτόχρονα βρίσκεται σε συμφωνία με αυτόν. Πρόκειται για αρμονία που προκύπτει από αντίρροπες κινήσεις, όπως στην περίπτωση του τόξου και της λύρας.

Τον κόσμο αυτό, που είναι ίδιος για όλους, δεν τον έπλασε κανείς, ούτε θεός ούτε άνθρωπος, αλλά υπήρχε και θα υπάρχει πάντα: είναι μια φωτιά αιώνια ζωντανή που ανάβει και σβήνει σύμφωνα με ορισμένα μέτρα.

Ο πόλεμος (εν. ο διοικών λόγος) είναι πατέρας και κυβερνήτης των πάντων. Αυτός άλλους τους αναδεικνύει θεούς και άλλους ανθρώπους, άλλους τους κάνει δούλους και άλλους ελεύθερους.

Για τον θεό (εν. λόγο του σύμπαντος) όλα είναι ωραία, καλά και δίκαια, ενώ οι άνθρωποι άλλα τα θεωρούν άδικα και άλλα δίκαια.

Το ίδιο πράγμα είναι το ζωντανό και το πεθαμένο, το ξύπνιο και το κοιμισμένο, το νεαρό και το γερασμένο: απο την μεταλλαγή τον μεν προκύπτουν τα δε και αντίστροφα. (π.χ. ένα ώριμο φρούτο που πέφτει απ' το δέντρο είναι λίπασμα και ζωή για το έδαφος ή για όποιον το φάει).

Ο ανόητος άνθρωπος τρομάζει με κάθε λόγο (που ακούει).

[Αριστοτέλης] Περί Κόσμου: Φαίνεται πως και η τέχνη κάνει κατα μίμηση της φύσης τα εξής: Η ζωγραφική ανέμειξε το λευκό και το μαύρο, το κίτρινο και το κόκκινο, για να δημιουργήσει με φυσικό τρόπο τις εικόνες της σύμφωνα με τα πρότυπα τους. Η μουσική ανέμειξε συνάμα ήχους οξείς και βαρείς, μακρούς και βραχείς, και δημιούργησε μια αρμονία απο διαφορετικές φωνές. Η γραμματική έκανε ανάμειξη των φωνηέντων και συμφώνων και απο αυτά δημιούργησε την τέχνη (του λόγου) στο σύνολο της. Αυτό ακριβώς ήταν που λέει ο σκοτεινός Ηράκλειτος: "Ολα είναι αλληλένδετα, τα σύνολα και τα μη-σύνολα, τα συγκλίνοντα και τα αποκλίνοντα, η συγχορδία και η μονωδία. Όλα συνταιριάζονται σε ένα και απο το ένα προέρχονται όλα".

Τρίτη 6 Δεκεμβρίου 2011

Ιάννης Ξενάκης (Αφιέρωμα)

Ο Ιάννης (Γιάννης) Ξενάκης γεννήθηκε το 1922 στη Βράιλα της Ρουμανίας. 'Ηταν ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες συνθέτες και αρχιτέκτονες του 20ού αιώνα, διεθνώς γνωστός ως “Iannis Xenakis”. Οι πρωτοποριακές συνθετικές μέθοδοι που ανέπτυξε συσχέτιζαν τη μουσική και την αρχιτεκτονική με τα μαθηματικά και τη φυσική, μέσω της χρησιμοποίησης μοντέλων από τη Θεωρία των Συνόλων, τη Θεωρία των Πιθανοτήτων, τη Θερμοδυναμική, τη Χρυσή Τομή και την ακολουθία Φιμπονάτσι κ.ά. Παράλληλα, οι φιλοσοφικές του ιδέες για τη μουσική έθεσαν καίρια το αίτημα για ενότητα φιλοσοφίας, επιστήμης και τέχνης, συμβάλλοντας στο γενικότερο προβληματισμό για την κρίση της σύγχρονης ευρωπαϊκής μουσικής των δεκαετιών του 1950 και 1960. Το 1938 μετακόμισε στην Αθήνα, προκειμένου να προετοιμαστεί για τις εισαγωγικές εξετάσεις στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Το 1943 έγινε γραμματέας της ΕΠΟΝ Πολυτεχνείου και καθοδηγητής της ομάδας «Λόρδος Βύρων». Κατά τη συμμετοχή του στα Δεκεμβριανά τραυματίστηκε σοβαρά από θραύσμα αγγλικής οβίδας, με αποτέλεσμα να χάσει το αριστερό του μάτι και να παραμορφωθεί η αριστερή πλευρά του προσώπου του. Λόγω της αντιστασιακής του δράσης και των γενικότερων συνθηκών της εποχής, οι σπουδές του γίνονταν μετ’ εμποδίων μέχρι και το 1947, οπότε και υποστήριξε επιτυχώς την διπλωματική του εργασία με θέμα το ενισχυμένο σκυρόδεμα. Λίγο αργότερα παρουσιάστηκε στο στρατόπεδο του Χαϊδαρίου, περιμένοντας να απαλλαχθεί από το στρατιωτικό ή να υπηρετήσει ως βοηθητικός λόγω του τραυματισμού του, αλλά κάτι τέτοιο δε συνέβη. Φοβούμενος την εξορία στη Μακρόνησο, δραπέτευσε με πλαστό διαβατήριο στην Ιταλία, οπότε και καταδικάστηκε ερήμην σε θάνατο για λιποταξία. Από την Ιταλία, με την βοήθεια Ιταλών κομμουνιστών πέρασε στη Γαλλία και έφτασε τελικά στο Παρίσι όπου εργάστηκε ως αρχιτέκτονας ενώ παράλληλα αναζητούσε δασκάλους για να συνεχίσει τα μαθήματα σύνθεσης στην οποία αφιερώθηκε αποκλειστικά απο το 1960 και ύστερα. Παράλληλα, ο Ξενάκης δημοσίευε τα πρώτα κείμενά του σε διάφορα περιοδικά, εκφράζοντας τη φιλοσοφία του για τη μουσική, δημιουργώντας νέους όρους και μουσικές κατηγορίες, ενώ άσκησε έντονη κριτική στη σειραϊκή μουσική με το κείμενό του «Η κρίση της σειραϊκής μουσικής», μετατρέποντας με αυτόν τον τρόπο σε εχθρούς του τους Πιερ Μπουλέζ και Καρλχάιντς Στοκχάουζεν, δεσπόζουσες προσωπικότητες της πρωτοποριακής ευρωπαϊκής μουσικής σε Γαλλία και Γερμανία αντίστοιχα, οι οποίοι τον αποκάλεσαν «ηλίθιο». Από τη δεκαετία του 1970 και μέχρι το θάνατό του έμεινε στο προσκήνιο της σύγχρονης ευρωπαϊκής μουσικής, εργαζόμενος πάντα στο πλαίσιο της σχέσης μαθηματικών, μουσικής και αρχαιοελληνικής φιλοσοφίας, με έναν προσωπικό, πρωτοποριακό αλλά και μοναχικό τρόπο, αφήνοντας ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στη σύγχρονη μουσική του β’ μισού του 20ού αιώνα. Για τους σχετικούς υπολογισμούς ο Ξενάκης άρχισε να χρησιμοποιεί ηλεκτρονικό υπολογιστή, κάτι που εντυπωσίασε ως πρωτοποριακό γεγονός για την εποχή. Στο πλαίσιο αυτό ασχολήθηκε και με την ηλεκτρονική μουσική (συγκεκριμένη μουσική), αλλά σε ελάχιστα έργα του. Πέθανε στις 4 Φεβρουαρίου 2001 στη Γαλλία, σε ηλικία 78 ετών και μετά από μακρόχρονες περιπέτειες με την υγεία του. Η σορός του αποτεφρώθηκε στην υπόγεια κρύπτη του κοιμητηρίου Περ Λασαίζ στο Παρίσι χωρίς θρησκευτική τελετή, σύμφωνα με την τελευταία του επιθυμία.






                                         Interviews in Germany and Greece
                                                                                  
"Syrmos"
"XAS"